Vård- och omsorgsprogrammet

SISTA ANSÖKNINGSDAG: 2024-02-15

Vill du bolla idéer med någon?

Inga problem! Här hittar du kontaktuppgifter till våra studie- och yrkesvägledare. Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Kontaktuppgifter till SYV

Senast uppdaterad: 2023-04-24

Det här är programmet för dig som är nyfiken på vård- och omsorgsyrkena och som vill hjälpa andra människor att må bra. Efter att ha studerat här har du tillgång till en bred arbetsmarknad och kan arbeta inom hälso- och sjukhusvård och vård- och omsorgsyrken.

Nyhet! Från och med höstterminen 2024 samarbetar vi med Omsorgskontoret kring ett traineeprogram för blivande undersköterskor. Det innebär bland annat att du som går på vård- och omsorgsprogrammet kommer att:

1. Genomföra delar av det arbetsplatsförlagda lärandet i omsorgskontorets verksamheter.
  2. Få delta i vissa konferenser och utbildningar tillsammans med personalen i verksamheterna.
  3. Erbjuds att få arbeta som elevmedarbetare på helger och lov när du fyllt 16 år.
  4. Erbjudsatt få anställning som semester- och sommarvikarie när du fyllt 18 år.
  5. Erbjuds en tillsvidareanställning inom omsorgskontoret när du avslutat dina studier på Torekällgymnasiets vård- och omsorgsprogram med en godkänd gymnasieexamen.

Vill du veta mer? Kom till vårt öppna hus den 2 maj kl. 16.30-18.00 eller prova att vara elev för en dag hos oss: https://www.sodertaljesgymnasier.se/gymnasieskolor/torekallgymnasiet/anmalan-till-prova-pa-dag/

Om vård- och omsorgsprogrammet

På vård- och omsorgsprogrammet får du lära dig om hälsa, ohälsa, funktionsvariationer, medicin, pedagogik och psykologi, vård- och omsorgsarbete, administration och sociala arbetsuppgifter. Sekretess är en viktig del av arbetet.

Du får också lära dig att bemöta människor på ett professionellt sätt samt utföra arbetsuppgifter som krävs i yrket.

Under utbildningen läggs stor vikt vid arbetsmiljöfrågor för att undvika arbetsskador och för att du ska hålla ett helt yrkesliv. Du ska tycka om att ta eget ansvar och arbeta självständigt, samtidigt som det är viktigt att fungera i ett team och kunna lyssna in andra.

Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram och efter examen har du möjlighet att gå direkt ut i arbete som undersköterska/underskötare eller personlig assistent. Du kan välja att läsa vidare på yrkeshögskola, högskola eller universitet om du väljer kurser som ger behörighet och om du får ett bra meritvärde i ditt slutbetyg. Du kan alltid få hjälp att planera dina studier av din studie- och yrkesvägledare.

Poängplan

Gymnasiegemensamma kurser Antal poäng