Barn och fritid, programmet för Hälsa, vård och omsorg

Senast uppdaterad: 2023-01-09

Barn och fritid, programmet för Hälsa, vård och omsorg

Om programmet

Det här är programmet för dig som vill kunna jobba med barn på förskolan eller inom fritidsverksamhet. Du kommer träna dina förmågor att utvecklas inom förskola och fritidsverksamhet. Du kommer att ha både teori och praktik och målet är att du ska vara anställningsbar efter dina år hos oss. Du får lära dig att ta ansvar, bli självständig och att fatta beslut. Alla elever får stöd och hjälp utifrån behov för att lyckas med studierna på bästa sätt. Efter  din utbildning kommer du att få en examen och vara redo att gå ut i sysselsättning eller anpassat arbete.

Inför framtiden

När du lämnar utbildningen vill vi att du ska vara anställningsbar, eller gå vidare till att läsa en annan anpassad utbildning eller på folkhögskola. Foucaultgymnasiet har ett nära samarbete med arbetsförmedlingen, Södertälje kommun och andra myndigheter för att du ska komma ut i anpassat arbete och vara förberedd för vuxenlivet. Skolans studie- och yrkesvägledare ger dig stöd i kontakten med myndigheter och aktörer som kan hjälpa dig vidare i vuxenlivet.

Poängplan

Gemensamma ämnen i anpassad gymnasieskola,  900p Antal poäng
Svenska/Svenska som andraspråk 1 200
Matematik 1 100