Senast uppdaterad: 2024-01-12

Om skolan

På Morabergs studiecentrum studerar elever som behöver få behörighet till nationella studieförberedande eller yrkesförberedande gymnasieprogram. Saknar du godkänt betyg i ett eller flera av grundskoleämnen som behövs för gymnasiebehörighet är det hit du söker för att få chansen att läsa upp dina betyg.

Yrkesintroduktion

Hos oss på Morabergs studiecentrum kan du gå ett program som heter Yrkesintroduktion. Du läser ämnen från grundskolan som du behöver bli godkänd i samt vissa karaktärskurser inom gymnasieskolan. Yrkesintroduktion har en tydligt praktisk inriktning och du kan välja på:

• Fordonsprogrammet profil MC-mekanik.
  • Hantverksprogrammet profil Stylist (naglar, makeup och hårstyling).

Dessa program kommer hjälpa dig på din väg mot arbetsmarknaden. Efter genomförd utbildning har du möjlighet att gå vidare för att få yrkesexamen från ett nationellt program eller Komvux.

Välkommen på Öppet hus för YRK varje vecka under vårterminen! Kolla här >>

Språkintroduktion

Är du nyanländ till Sverige och 16-19 år kan du gå på Språkintroduktion. Här har undervisningen fokus på svenska språket och du läser både grundskole- och gymnasieämnen för att få behörighet till gymnasiet, folkhögskola eller Komvux.

All undervisning på Morabergs studiecentrum är individbaserad vilket innebär att alla elever har en individuell studieplan anpassad efter varje elevs förutsättningar och behov. Vi har alltid små undervisningsgrupper och lärare med spetskompetens på att undervisa elever som saknar behörighet. Varje utbildning kan utformas både för en grupp elever eller särskilt riktad mot dig. På Moraberg tror vi på att skapa ett sammanhang där alla elever kan lyckas.

Varmt välkommen till oss!