Ekonomiprogrammet

SISTA ANSÖKNINGSDAG: 2024-05-15

Kontaktuppgifter till SYV

Senast uppdaterad: 2023-06-28

Har du en dröm om att starta, driva eller utveckla företag? Tycker du om matematik, är du nyfiken på företagsekonomi eller intresserad av juridik? Då är du välkommen att söka till ekonomiprogrammet.

På ekonomiprogrammet får du möjlighet till fördjupade kunskaper inom ekonomi och företagande eller inom juridik. Du kommer att studera ekonomiska förhållanden i samhället, internationell handel och företagens roll och ansvar i en globaliserad värld. Om du väljer ekonomiprogrammet gillar du också att plugga matematik i olika former. Du kommer att läsa språk vilket är viktig del inom näringsliv och offentlig verksamhet då flera samarbetspartners idag kommer från andra länder.

Ekonomiprogrammet håller ett högt studietempo vilket innebär att du behöver lägga mycket tid på dina studier.

Väljer du inriktningen ekonomi får du lära dig mer om redovisning, marknadsföring, kalkylering, ledarskap och organisation. Du lär dig att starta och driva ett företag.

Väljer du inriktningen juridik kommer du att fördjupa dig inom rättsordningens betydelse i samhället och hur den påverkas av internationell rätt. Du kommer att utveckla din förmåga att analysera och bedöma juridiska problem.

Ekonomiprogrammet är högskoleförberedande och lägger grunden för vidare studier inom ekonomi, juridik och andra samhällsvetenskapliga områden.  Genom att planera dina studier i god tid kan du satsa på de kurser du behöver för att ta dig vidare. Redan från årskurs 1 får du betyg som du har med i ditt examensbevis så du behöver från start satsa på dina betyg för att komma dit du vill.

Ta gärna hjälp av din studie- och yrkesvägledare för att få koll på vilket meritvärde och vilka kurser som krävs för att komma in på yrkeshögskola, högskola och universitet. Det är din behörighet och ditt meritvärde som tar dig vidare dit du vill.

Poängplan

Gymnasiegemensamma kurser Antal poäng
Engelska 5 100
Engelska 6 100