Fordonsvård och godshantering

SISTA ANSÖKNINGSDAG: 2023-02-15

Vill du bolla idéer med någon?

Inga problem! Här hittar du kontaktuppgifter till våra studie- och yrkesvägledare. Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Kontaktuppgifter till SYV

Senast uppdaterad: 2023-01-09

Om programmet

Gillar du att vårda bilar, tvätta och polera eller kanske jobba på ett lager där du hantera olika varor som ska paketeras eller kanske skickas mellan olika aktörer? Då kanske detta är yrkesprogrammet för dig.

Du kommer både att läsa teori och vara ute på praktik. På skolan kommer du att träna dina förmågor att utvecklas mot något yrke inom områdena. Målet är att du ska vara anställningsbar efter dina år hos oss. Efter avslutad utbildning har du en yrkesexamen eller ett examensbevis. Alla våra elever får stöd och hjälp utifrån sina behov för att lyckas med studierna på bästa sätt. Du kommer att tränas i att ta ansvar, bli självständig och att fatta beslut.

Inför framtiden

När du lämnar din utbildning vill vi att du ska vara anställningsbar, eller gå vidare till att läsa en annan anpassad utbildning eller folkhögskola. Foucaultgymnasiet har ett nära samarbete med arbetsförmedlingen, Södertälje kommun och andra myndigheter för att du ska komma ut i anpassat arbete och vara förberedd för vuxenlivet. Ett yrkesprogram ska leda fram till en sysselsättning, praktik eller anpassad anställning. Under din tid på skolan får du stöd av studie- och yrkesvägledare att komma i kontakt med andra myndigheter, aktörer som kan stödja dig vidare i vuxenlivet.

Poängplan

Gemensamma ämnen i anpassad gymnasieskola, 900p Antal poäng
Svenska/Svenska som andraspråk 1 200
Engelska 1 100